BTS – globalni fenomen, ki je populariziral korejski jezik in kulturo






AVTOR: URŠKA ŠVARA
Nekega zimskega popoldneva na začetku prejšnjega leta sem se po dolgem delovnem dnevu odločila, da si na domačem kavču privoščim dobro mero smeha s priljubljenim Grahamom Nortonom. Spremljam ga že več let in nikoli me ne razočara s svojimi hudomušnimi monologi in odličnimi debatami z zvezdniškimi gosti. YouTube mi je tisti dan predlagal intervju z Whoopi Goldberg, Jamiejem Dornanom, Rosamund Pike in Harryjem Connickom, kot glasbeno poslastico pa je Graham napovedal južnokorejsko skupino BTS s skladbo Idol. S korejsko popularno glasbo (k-pop) do tistega trenutka nisem imela veliko stikov, ker se me je držal splošno znani predsodek, da to pa res ni kvalitetna glasba. Vseeno sem se odločila, da jim prisluhnem. »Nekaj pa so že morali narediti prav, da nastopajo pri Grahamu,« sem pomislila. In tako se je vse začelo. Na začetku sem, kot izpostavi veliko ljubiteljev, želela le izvedeti njihova imena; a ker sem po duši velika radovednica, seveda ni ostalo le pri tem.
Kako je sedem korejskih glasbenikov spodbudilo svet k učenju korejskega jezika?

Kako je sedem korejskih glasbenikov spodbudilo svet k učenju korejskega jezika?

Zakaj ravno BTS?

Industrija k-popa se razvija že od zgodnjih devetdesetih let prejšnjega stoletja. Mislim, da mi ni treba posebej poudariti, da so Korejci v tem času svetu predstavili na desetine ženskih in moških glasbenih skupin in posameznikov, od katerih so v svetovnem merilu poleg BTS zares uspeli le BIG BANG, BLACKPINK in PSY, čeprav trenutno v tujino prodirajo tudi ostale skupine. Zakaj je torej skupina BTS (Bangtan Sonyeondan oziroma »neprebojni skavti«), ki jo sestavljajo RM, Jin, J-Hope, Jimin, V, Jungkook in Suga, tako posebna?
Razlogov za tako izjemno popularnost in družben vpliv skupine je res veliko. Lahko bi rekli, da so BTS zelo specifičen primer uspeha, ko se res vsi vidiki »poklopijo«. No, na odličen osebni “branding” tudi ne smemo pozabiti.
1. BTS ustvarjajo posebno zvrst glasbe z močnimi in univerzalnimi sporočili, ki jih predstavljajo v skoraj filmskih videospotih z obilico filozofskih, literarnih, glasbenih, družbenih in ostalih referenc. BTS so razvili svoj žanr s poudarkom na hiphop osnovi, ki se v posamezni pesmi pomeša z elementi drugih žanrov, recimo rapa, EDM-a, R&B-ja, popa, rocka, latinskega popa, neo soula, funka, trapa, klasične korejske glasbe in jazza. Vsaka pesem je tako svojevrstna zmes žanrov. S svojo glasbo BTS nagovarjajo slehernega človeka, ne glede na narodnost, spol, spolno usmerjenost, raso ali starost, saj se besedila njihovih pesmi ukvarjajo z univerzalnimi tematikami in sporočili, kot so soočanje z družbenimi pritiski, duševnimi težavami, izgubo bližnjih, spletnim ustrahovanjem in podcenjevanjem, korupcijo vlade ali pomembnost individualizma, ljubezni do samega sebe, osebne rasti in vztrajnosti.
Eno izmed glavnih sporočil skupine je:

Eno izmed glavnih sporočil skupine je: “Imejmo se radi v vsej svoji drugačnosti.”
2. BTS so svojo bazo oboževalcev hitro razširili predvsem zaradi vsebin, ki jih redno objavljajo na družbenih omrežjih in s katerimi ohranjajo močno vez s poslušalci s celega sveta. Člani skupine se pojavljajo v številnih intervjujih, dokumentarnih filmih, posnetkih iz zakulisja, spletnih serijah in različnih oddajah. Poleg tega se redno oglašajo v živo prek spletne platforme VLIVE, ki je bila ustvarjena prav v ta namen. Vsako leto predstavijo nove izdelke v obliki albumov, skladb ali dokumentarnih filmov. Tudi obdobje, zaznamovano s covidom-19, pri tem ni bilo izjema; skupina je izkoristila priložnost, da z novim albumom oboževalcem vlije upanje in pozitivno energijo. Pika na i pa je pristnost sedmerice. Vsak posameznik skupini doda svoj šarm; in čeprav se med sabo razlikujejo, je njihova kompatibilnost neverjetna.
3. BTS so znani po spektakularnih nastopih in koncertih. Če omenim, da so leta 2019 na podelitvi Melon Music Awards pripravili skoraj 40-minutni spektakel z akrobati, pirotehniko, na desetinami plesalcev in še marsičim, to pove skoraj vse. 
BTS so znani po spektakularnih nastopih in koncertih.

BTS so znani po spektakularnih nastopih in koncertih.
4. Skupina je prava zgodba o uspehu in vir navdiha za mnoge mlade, ki se soočajo s sovražnim govorom, podcenjevanjem in psihičnimi težavami. Njihovi začetki v takrat neznanem glasbenem podjetju Big Hit Entertainment, ki je razpolagalo z minimalnimi sredstvi za promocijo skupine, so bili zaznamovani s skromnim življenjskim slogom, kritikami in trdim delom. Z vztrajnostjo pa so kmalu osvojili svet: svetovne rekorde z vsakim novim izdelkom podirajo kot za šalo ter aktivno promovirajo korejsko kulturo in jezik, zaradi česar korejska vlada celo spreminja zakonodajo. Vsi moški v Južni Koreji morajo do 28. leta obvezno na služenje vojaškega roka. Tik preden je Jin, najstarejši član skupine, dopolnil 28 let, pa je korejska vlada zakon spremenila in za člane skupine naredila izjemo. BTS lahko s služenjem v vojski pričnejo najkasneje do svojega 30. leta. Sicer pa naj bi v kratkem že potekali resni pogovori o novem BTS zakonu, po katerem zvezdnikom sploh ne bi bilo treba v vojsko. 
Za posebne zasluge jim je kot najmlajšim dobitnikom v zgodovini korejski predsednik dodelil celo red za zasluge v kulturi in pred kratkim še diplomatske potne liste. H korejski ekonomiji menda prispevajo nekaj manj kot 5 milijard ameriških dolarjev letno, kar je približno 0,3 % državnega BDP-ja. Lansko leto so bili nominirani za prestižno glasbeno nagrado grammy, revija Time jih je leta 2018 razglasila za voditelje naslednje generacijeleta 2020 pa jim je podelila naslov najboljšega v zabavni industriji. Skratka, gre za skupino, ki je dokončno uveljavila korejski pop v svetu in še dodatno utrdila pot ostalim mlajšim korejskim glasbenikom.
H korejski ekonomiji menda prispevajo nekaj manj kot 5 milijard ameriških dolarjev letno, kar je približno 0,3 % državnega BDP-ja.

H korejski ekonomiji menda prispevajo nekaj manj kot 5 milijard ameriških dolarjev letno, kar je približno 0,3 % državnega BDP-ja.

Od učenja prvih besed v korejščini do spoznavanja korejske kulture

Obseg promocije skupine je izjemen, za kar je med drugim zaslužen tudi odličen management. Vsi možni posnetki v povezavi s skupino so objavljeni na YouTubu, nekateri pa tudi v drugih aplikacijah. Velika večina jih je podnaslovljena v angleščini, nekateri pa tudi v drugih jezikih. Materiala je res ogromno, ker so člani skupine prisotni na praktično vseh družbenih platformah. Kot jezikoslovka, ki je navdušena nad praktično vsakim jezikom (izjeme potrjujejo pravilo), sem hitro začela prepoznavati nekaj besed, ki so se pogosto pojavljale, kot so »annyeonghaseyo« ali le »annyeong« (»zdravo«), »gamsahamnida« ali »gomawo« (»hvala«), »aigu« (»ajoj«), »aniya« (»ne«), »ye« (»ja«) in »wae« (»zakaj«). 
Že iz besedil pesmi, ki nagovarjajo toliko različnih tem in vsebujejo precej metaforičen jezik, se lahko ogromno naučimo; dokumentarni filmi, posnetki iz zakulisja in intervjuji pa nam približajo pogovorno korejščino. Kot zanimivost, član skupine V si je celo izmislil nov način za izražanje ljubezni do svojih oboževalcev, in sicer »borahae« (angleško »I purple you« oziroma »Vijolim te«). Ker je vijolična barva zadnja barva v mavrici, to pomeni, da bo svojim oboževalcem zaupal in jih imel rad še dolgo. Seveda se je ta način izražanja naklonjenosti že dodobra prijel po celem svetu.

“Annyeonghaseyo” oziroma “Zdravo” (vljudna oblika).
Ne bom lagala, še vedno se nisem lotila učenja korejske abecede (hangeul), čeprav sem nekje prebrala, da je korejska pisava ena najlažjih na svetu, medtem ko je korejščina zaradi slovnice eden najtežjih jezikov na svetu. Bo pa tudi ta del kmalu na sporedu. Na spletu sem namreč za svojo mlajšo sestro, ki je velika oboževalka BTS, naročila paket »Learn Korean with BTS« (»Naučimo se korejščine z BTS«). Gre za komplet učbenikov in delovnih zvezkov z interaktivnim pisalom, ki služi kot mikrofon, in hangul nalepkami za tipkovnico, ki so ga sestavili v podjetju Big Hit in omogoča učenje korejščine s pomočjo sedemčlanske zasedbe. Ko konico svinčnika približamo frazi v učbeniku, se oglasi glas in prebere frazo v angleščini, korejščini, japonščini ali kitajščini. Če s telefonom poskeniramo črtno kodo v učbeniku, nas poveže z YouTube posnetkom, na katerem poteka dialog med člani zasedbe, ki je zapisan v učbeniku. Kdo si to izmisli? Imenitno! 
Na mobilni aplikaciji Weverse pa podjetje Big Hit redno objavlja tudi spletno verzijo »Naučimo se korejščine z BTS« v obliki kratkih posnetkov sedemčlanske zasedbe, s katerimi se učimo nove besede ali fraze. Tako se že ob spremljanju teh kratkih epizod naučimo, kako se v korejščini reče »začnemo?«, »videti si dobro«, »mrzlo je, toplo je«, »domači kraj«, »srečen sem«, »vse najboljše«, in celo spoznamo korejske dialekte. Naslednji zapis na našem blogu bo posvečen rezultatom sestrinega samoiniciativnega učenja korejščine z omenjenim kompletom in spletnimi videi. Kako, mislite, ji je šlo?
Mobilna aplikacija Weverse nudi pogovor s člani skupine, vpogled v njihov vsakdan in cel kup zanimivih vsebin za učenje korejščine.

Mobilna aplikacija Weverse nudi pogovor s člani skupine, vpogled v njihov vsakdan in cel kup zanimivih vsebin za učenje korejščine.
Pri učenju jezika kulture, ki je tako drugačna od naše, je zanimivo ravno to, da se skozi jezik naučimo veliko tudi o kulturi, navadah, vrednotah. S pomočjo besedil in intervjujev BTS ter lastne Google raziskave sem izvedela ogromno o koruptivnosti vlade, konservativnosti korejske družbe, zgodovini korejskega popa, korejskem slengu, kulturnem ozadju metafor, pomembnosti trdega dela in dobre izobrazbe v družbi, zelo specifičnih lepotnih standardih, ki brišejo razlike med spoloma, različnih oblikah diskriminacije, razlogih za visok delež samomorov v Južni Koreji, različnih oblikah izražanja spoštovanja do starejših, razlikah med spoli in še bi lahko naštevala. Skratka, samozavestno lahko rečem, da sem ravno zaradi BTS spoznala korejsko kulturo – in zagotovo bo cilj mojega naslednjega potovanja prav Južna Koreja, da to kulturo tudi doživim. Mimogrede, soju (korejska alkoholna pijača) si lahko privoščite tudi v Sloveniji. 

Se da z besedili pesmi naučiti jezika? 

Kot rečeno, število oboževalcev BTS po celem svetu je zavidanja vredno. Poslušajo jih predstavniki vseh ras, generacij, spolov in glasbenih preferenc. Zato ni prav nič čudno, da lahko na spletu poleg prevodov besedil najdemo tudi razlage metafor in idiomov, analize videospotov, bloge in vloge, ki jih ne pripravljajo zgolj oboževalci iz Azije, ampak z vseh koncev sveta. YouTube je poln videov, ki vsebujejo podrobne razlage besedil; sama sem se na ta način naučila veliko korejskih besed in fraz. Ker je v videih z besedili pesmi ob korejskem besedilu zapisan tudi angleški prevod, sem počasi začela spoznavati tudi besedni red in ločevati posamezne besede. Hitro sem tudi opazila razliko med vikanjem in tikanjem. Prav tako znam vprašati »Kaj je narobe?«, odločno odgovoriti »Nočem!« ali se preprosto le predstaviti. Poleg tega sem na YouTubu odkrila še portal »Talk To Me in Korean«, na katerem šola korejščine objavlja videe, v katerih najdemo tako razlage slovničnih pravil in besed kot tudi nasvete glede učenja in odgovore na marsikatero pogosto zastavljeno vprašanje. Vse to v odlični angleščini. Da ne omenjam kratkih TikTok videov, ki jih objavljajo naravni govorci in prek katerih se lahko hitro naučimo štetja, mesecev, kletvic ali le različnih vsakodnevnih fraz.
Žal trenutno za vsakodneven dodatni študij nimam časa, vendar verjamem, da bi se ob večji angažiranosti in pomoči vseh gradiv, ki so na voljo, jezika dejansko lahko hitro naučila. Konec koncev sem tudi “pri koritu” kar se tiče jezikovnih tečajev korejščine. Je že prav mučno opazovati organizacijo teh tečajev za druge stranke in ne zame. Sem pa medtem vsaj delno sodelovala pri sestrinem eksperimentu »Naučimo se korejščine z BTS«. Izkušnjo delim v naslednjem blogu.
Sestra se je samoiniciativno pognala v učenje korejščine z BTS. Kako mislite, da ji je šlo?

Sestra se je samoiniciativno pognala v učenje korejščine z BTS. Kako mislite, da ji je šlo?

Pa kaj bo meni korejščina?

Res je, Južna Koreja je po površini ena od najmanjših azijskih držav in vprašanje o pomembnosti oziroma praktičnosti znanja korejščine je čisto na mestu. Korejski val, ki ne vključuje le korejske pop glasbe, ampak tudi korejske serije in filme, kot je recimo z oskarjem nagrajeni Parazit ali trenutno zelo popularna serija Squid Game, je korejščino pripeljal v svetovni prostor. Velik nabor korejskih serij in filmov lahko najdemo na priljubljenem Netflixu, prek ostalih spletnih platform pa je možno dostopati do praktično vseh video vsebin. Učenje korejščine je s tega vidika koristno predvsem, ker nepoznavanje jezika otežuje razumevanje, kar vsaj v mojem primeru privede do precej velikih frustracij. Podnapisi so res super zadeva, ampak čisto drugačen občutek je, ko se lahko nasmejiš besednim igram v tujem jeziku, razumeš sleng ali občutiš takojšnje zadovoljstvo, ker se lahko osredotočiš na dogajanje ali melodijo, ne da bi moral pozornost preusmeriti na branje podnapisov ali prevrteti video nazaj, ker nečesa nisi ujel. Govorim seveda o čisto ljubiteljskem učenju jezika.
Če ste si ogledali serijo Squid Game, zagotovo poznate tudi dalgona piškote.

Če ste si ogledali serijo Squid Game, zagotovo poznate tudi dalgona piškote.
Je pa Južna Koreja ekonomsko zelo razvita država in na svetovni lestvici zaseda 11. mesto po BDP-ju. Z izjemo leta 2020, je od leta 2014 tudi najbolj inovativna država na svetu po Bloombergovem indeksu inovativnosti. Če torej ne razmišljate le o zamenjavi službe, ampak tudi o menjavi okolja, je Južna Koreja kar dobra izbira. Sicer je res, da boste imeli pri iskanju zaposlitve hudo konkurenco glede na to, da sodijo državljani Južne Koreje med najbolj izobražene na svetu, ampak poskusiti ni greh. Skratka, na prvi pogled se zdi življenje v Južni Koreji vsaj z ekonomskega vidika precej dobra izbira. Ker pa je nivo znanja angleščine med Korejci nizek, med drugim tudi med člani BTS, je znanje korejščine velika dodana vrednost, če ne celo pogoj.
V slovenskem prostoru vam bo trenutno korejščina najbolj koristila, če delujete v turističnem sektorju, verjamem pa, da bo pridobivala na veljavnosti tudi v drugih panogah.

Zaenkrat pa lahko le sproščeno uživate v družbi vseh naštetih korejskih umetniških kreacij. In če ste tako kot jaz na bolj radovedni strani, se lahko hitro seznanite še z zanimivo zgodovino in kulturo tega naroda. In to brez potovanja!

Naj vas korejska zabavna industrija popelje v svet korejske kulture in jezika.

Naj vas korejska zabavna industrija popelje v svet korejske kulture in jezika.

Urška Švara

URŠKA ŠVARA

SKRBNICA KLJUČNIH STRANK
urska@languagesitter.si www.languagesitter.si

Urška Švara
SKRBNICA KLJUČNIH STRANK

Prijavite se na e-novice: